Tuesday, April 15, 2014

SEJARAH RAWATAN BEKAM

      
     Perubatan cara bekam sudah dikenali semenjak kerajaan sumeria berdiri,sekitar 4.000 tahun sebelum masehi,lalu berkembang di Babilonia, Mesir, Saba'  dan Persia.Sumeri adalah  daerah yang masuk wilayah Iraq.Para tabib menggunakan bekam untuk mengubati para raja.

Di Cina bekam berkembang sekitar 2,500 tahun sebelum masehi.Di Cina bekam berkembang berdasarkan titik akupuntur.Dalam rawatan bekam, masyarakat cina lebih mengamalkan bekam angin.

Bekam menggunakan cawan kaca

Rawatan bekam angin


Di Mesir bekam berkembamg sejak zaman Firaun, sekitar 2,500 tahun sebelum masehi. Pada masa kekuasaan Firaun Ramses II, kira-kira 1,200 tahun sebelum masehi ,secara tidak sengaja pada masa itu banyak orang-orang yang dilemparkan batu, lalu lebam. Setelah dikeluarkan darahnya ternyata banyak yang sembuh penyakitnya.

Di zaman Nabi S.A.W. bekam sudah banyak dikerjakan para sahabat.Bahkan menjadi sunnah dan kebiasaan mereka.Nabi S.A.W selain memerintahkan umatnya unutk berobat dengan bekam, juga memberikan petunjuk tentang tempat-tempat yang sangat baik untuk dibekam.Walaupun Nabi bukan seorang tabid tetapi semua perbuatanya adalah berdasarkan petunjjuk darai Allah S.W.T.

Beberapa titik  yang diajarkan Nabi dan sangat baik untuk pengubatan adalah :
HAMMAH, NAQROH, QOMAHDHUWAH, AKHDZA'AIN, KAHIL, MANKIB, DZIQN, UDZN, TSADYU, QITHON, BATHN, SHODR, MAQ'IDAH, RUKBAH, FAKHDZU, SAQ, RUSGAH, NAKHID, QODAM, ILTIWA', WIRIK dan lain-lain.

Di masa perkembangan Islam sekitar tahu 300 hijrah, di Baghdad, bekam merupakan pengobatan yang paling maju saat itu. Para juru bekamnya pun berbagai dari juru bekam jalanan sehingga mereka yang berpelajaran tinggi seperti di lembaga kedoktoran tinggi Jundi Syahpur harran dan lain-lain.

Untuk mendapatkan penerangan dan rawatan, sila buat temujanji anda


Hubungi Dudi - 012 - 964 3773
( Kuala Lumpur & Lembah Klang sahaja )

 
Waktu Perkhidmatan:

Isnin - Jumaat ( 8 pm - 12 pm )
Sabtu - Ahad  ( 10 am - 12 pm )

No comments:

Post a Comment